Kā 3 veidos vecākiem motivēt savu bērnu vēlmei darboties

Kad covidpandēmijas laikā, bažas un jauno sociālās atstumtības pamatnostādņu dēļ, skolas tiek slēgtas, daudzi vecāki ir mājās ar saviem bērniem – un meklē jaunus veidus, kā viņus motivēt uz dažādām darbībām. Kā vecāks jūs esat sava bērna lielākais elks un paraugs. Viņi vēro jūs un skatās tajā virzienā, kurā skatāties paši.

Jūsu pienākums ir motivēt savus bērnus dzīvei un palīdzēt viņiem, kad tas ir nepieciešams. Neatkarīgi no tā, vai tā ir skola, sports vai vaļasprieki, motivējiet viņus būt vēl labākiem, centīgākiem, kādi vien viņi var būt. Taču ir svarīgi atcerēties: jūsu bērns jau ir paš-motivēts. Tikai brīžiem viņi it kā pretojas jums un citiem, kad  nevēlas kaut ko darīt tieši šajā brīdī. Galvenais ir viņa negatīvo brīža emociju pārveidot pozitīvā motivācijas vēlmē .

Kā 3 veidos vecākiem motivēt savu bērnu vēlmei darboties:

1. Atraisīt bērnā dabīgo zinātkāri un ieinteresētību – esiet radoši un gudri vecāki, radiet intrigu, stāstu, leģendu. Uzdodiet jautājumus, bet atbildes, lai meklē bērns.

Lasiet kopā. Pārskatiet attēlus. Mudiniet viņus domāt par to, kas notiek stāstā. Veidojiet savus sižeta atrisinājumus, tas padara iztēli spilgtu ar reālu vai iedomātu cilvēku dzīvi.

Jūs varat izveidot karti un dot īpašu virzienu dārgumu meklēšanai, lai stiprinātu bērna ģeogrāfiskās prasmes. Ģeogrāfijas vietu kartes ir jautri izmantot. Atzīmējiet apmeklētās vietas. Atzīmējiet slavenās, populārās vietas un to atrašanos. Izspēlējiet bērna ierosinātās un piedāvātās ģeogrāfijas spēles un tādā veidā radiet jaunus spēles variantus.

2. Kad zinātkāre atraisīta, tad bērns pats sāks gribēt redzēt, dzirdēt, pieredzēt. Pajautājiet bērnam, kāda Tev ir ideja, ko mēs vēl kopā varam izspēlēt, izdarīt?

Piemēram, būvējiet kopā 3D modeļus. Dažreiz visvienkāršākās šāda veida aktivitātes var radīt grandiozas idejas. Izmantojot brīvi pieejamus materiālus 3D formas veidošanai, bērni var sākt saprast, kā lietas ap viņiem – sākot no futbola bumbām līdz lielveikaliem – ir veidotas no formām, kuras matemātiķi sauc par daudzskaldnēm utt.

Palīdziet matemātikas un zinātnes prasmēm uzziedēt jūsu dārzā. Ja jūs sākat kādu darbu  dārzā vai savā pagalmā, tā ir lieliska iespēja mācīt matemātiku un dabaszinības svaigā gaisā. Lieciet viņiem izmērīt ūdeni lejkannā, saskaitīt sēklas, sākt skaitīt dienas kalendārā, lai sekotu augu augšanai, un reģistrēt novērojumus.  Ja nav piemājas dārzs, varat izveidot dārziņu uz palodzes. Viņi var izmērīt augsnes augstumu mazos podos, saskaitīt un iestādīt sēklas, paredzēt, kuras sēklas vispirms sadīgs, un veikt novērojumus. Fiksēt tos nofotografējot un veidojot foto galeriju u.c.

3. Iedrošiniet viņus radoši sekot savām idejām un uzdevumiem.

Ļaujiet savam bērnam saprast, ka jūs viņa radošajām prasmēm uzticaties. Pastāstiet, cik lieliski bērnam klāsies, realizējot savas idejas un radošās vēlmes. Noraidiet jebkādas šaubas par sevi vai nedrošību.

Pieredze rāda, ka bērniem mācīšanās jau pašā sākumā šķiet interesanta. Viņu radošo aizrautību apgūt ko jaunu,  pārāk bieži nomāc noteikumi, ierobežojumi un šaubas pat no labu vēlošiem vecākiem. Skaidrs, ka bērni ir dzimuši pētnieki un optimisti. Vecākiem ir jāsekmē šī dabiskā zinātkāre, nevis jānoliedz, vadoties pēc savas, varbūt ne īpaši veiksmīgās pieredzes. Veiciniet bērnā vēlmi riskēt un pamēģināt. Veids, kā to izdarīt, ir nevis bērnu bremzējoša kontrolēšana, bet bērnu vadīšana. Ja rotaļlieta izpelnās viņu interesi, atrodiet spēles, kuras spēlēt, izmantojot tieši šo rotaļlietu, nevis izvēlieties citu rotaļlietu bērnu vietā.

Un atcerieties-nav audzināšanas definīciju, ir tikai pieredze un vēlme ieklausīties savā vecāku sirdī.

Novēlu vecākiem un jūsu tuviniekiem turpināt mācīties dzīvot un augt kopā ar saviem bērniem.

Līga Jenča-Salcēviča