5 efektīvas metodes, kā plānot darbu izpildi SKOLĒNIEM!
Veicot empīrisko pētījumu par SKOLĒNU plānošanas prasmēm, secināju, ka tās 80% ir zemas un nepieciešams uzlabot. Vai to ir iespējams izdarīt? Un kā?
Iesaku Jums šīs 5 vienkāršās un efektīvās metodes, kā plānot darbu izpildi SKOLĒNIEM un arī SEV !
1.KĀ TIKT GALĀ AR ZILONI JEB LIELIEM DARBIEM?
ZILONIS – tie ir plaša mēroga vai kā citādi ļoti apjomīgi uzdevumi, kuru paveikšana prasa daudz laika, enerģijas, piepūles. Bieži vien tos grūti uzsākt un tiek zaudēts laiks vienkārši vilcinoties! Vislabākais veids tos paveikt ir ZILONI sadalīt mazākās detaļās. Saraksti visus darāmo darbus. Tālāk sagrupē darbus secībā kā veiksi. Vari sarakstīt darbus 2 kolonnās – STEIDZAMIE darbi un VĒLĀK PILDĀMIE darbi. Vispirms izdari steidzamos un tad ķeries pie pārējiem, atkal saliekot tos pēc svarīguma un steidzamības pakāpes. Tā tu pamazām būsi ticis galā ar ZILONI! Šī metode ir vairāk piemērota skolēniem, kuriem patīk KĀRTĪBA un ir organizēti!
2.KĀ APĒST LIELOS DARBUS JEB ŠVEICES SIERA METODE?
Citāds veids kā tiks galā ar LIELIEM darbiem ir SĀKT ĒST TOS KĀ SIERU. Paveic pirmo darbu pēc patikas, pēc noskaņojuma, kuram tev ir idejas kā to darīt, izēdot 1 caurumu SIERĀ. Tad izēd otru caurumu SIERĀ, līdz tu soli pa solim būsi apēdi VISU SIERU! Šī metode ir vairāk piemērota skolēniem, kuri ir INTUITĪVI un visu dara pēc sajūtām!
3.KĀ TIKT GALĀ AR VARDĒM?
Vardes ir mazi, bet tev nepatīkami uzdevumi, kurus tu izliecies, ka neredzi, nedzirdi un nerunā par tiem! Vislabākais veids kā tos paveikt ir aizmiedz acis un tās “noķer”, t.i., uzdevumi ātri jāizpilda pašā dienas sākumā! Uzsākot dienu ir daudz enerģijas un iespēja noķert visas mazās VARDĪTES! Lai izdodas! Un atceries – pēc labi padarīta darba apbalvot skolēnu vai sevi ar ko garšīgu un kādu labu vārdu! Tā tu zemapziņā nostiprināsi sajūtu, ka pēc piepūles, padarot kādu grūtāku darbu būs patīkamas emocijas! Atceries – VARDES ķeriet pašā dienas sākumā un tad apbalvo skolēnu vai sevi!
4.TOMĀTA DARBU VEIKŠANAS METODE!
POMODORO jeb TOMĀTA metodi ieviesa Frančesko Čirillo 1980.gadā. Metodes būtība ir izpildāmo darbu veikt
25 minūtes, tad seko atpūta – 5 minūtes. Laiku kontrolē ar virtuves taimera palīdzību. Apjomīgākus darbus veic, ievērojot laika intervālus – 25 min:5 min un tā vairākas reizes. Veidojas izpratne par darbu izpildes apjomiem, tos iespējams
salīdzināt – tomātos. Atrodi savam skolēnam virtuves taimeri tomāta formā, ja viņs izvēlēsies šo metodi!
5.MĒRKAĶI!
Tie ir uzdevumi, kurus vari nodot citiem ! Šī metode gan vairāk ir izplatīta pieaugušo vidū. Tikai skaties, lai uzdotie darbi neatnāk atpakaļ pie tevis neizpildīti, jo tad tev būs tie jādara pašam ar kādu iepriekš aprakstīto metodi! Mēģināts nav zaudēts!
Palīdzi savam SKOLĒNAM uzveikt ZILONI vai apēst SIERU, noķert VARDES un mācīties ar TOMĀTU ! Bet tev pašam iesaku – palaist MĒRKAĶUS !
Skaties Bērnu un jauniešu interešu izglītības iestādes LIRA izstrādātos 5 vizuāļus!
Izstāsti savam skolēnam, lai izvēlas kuras 2 metodes viņš pamēģinās un atbalsti viņu !
Ieraksti komentārā, kura metode TEV iepatikās vislabāk un kura tavam skolēnam?
Sirsnībā Anete Vaivade